Langkau ke kandungan utama

MAYA

Air yang tenang jangan disangkal tiada buaya,
Manusia yang pendiam jangan disangkal bodoh pemikirannya.

Bulat air kerana pembentung,
bulat manusia kerana perut tong.

Pat pat siku lipat,
zaman sekarang semua cepat.

Tan tut buah peria,
Siapa kentut bini saya.

Buai laju-laju  ke pohon sena,
Apa dalam baju sekeping laman maya.

Buah akal milik kita,
Salah guna merana tiada gunanya.

Pergi ke kedai membeli kopi,
Mahu mudah semua ikat tepi.

Bunga harum mekar di taman,
Amat mudah jatuh di laman.

Kais pagi makan pagi,
Tanpa kasih hancurlah hati.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

CERPEN : ABANG IPAR KAYA IS MY NAUGHTY AND BUBBLY BOO ?

          CERPEN ABANG IPAR KAYA IS MY NAUGHTY AND BUBBLY BOO ?     “Mia, bangun cepat ! Kamu  sudah terlambat hendak ke sekolah.” Itulah aktiviti  harian mamaku setiap hari. Pantang sekali kalau anaknya terlewat ke sekolah. Haish... macamlah aku  ni anak kecil lagi yang perlu dikejutkan untuk pergi ke sekolah.       Tapi,hari ni aku betul-betul tidak tersengaja terlewat bangun. Aku tidak sedar bunyi loceng jam aku  itu. Bukan apa,mungkin disebabkan semalaman  hujan..Ya,aku sudah terlewat hendak ke sekolah. Jam di meja sebelah  katilku segeraku  kerling.        “Hah !

CARI SEMANGAT DENGAN LAGU THAI Soo Sah! สู้ซ่า #OSTMYTEE

Assalamualaikum, semua! Sihat ke? Dah lama rasanya aku tak membebel kat sini, kan? Nak kata sibuk tu tak tahulah nak express macam mana. Kalau cakap tak sibuk, orang cakap bohong. Kalau cakap sibuk, orang cakap aku propa. Habis tu nak aku cakap macam mana? 😏 Tambahan pula sejak PKP ni, aku rasa makin bertambah beban. Kalau cerita ni, sah-sah orang cakap mahasiswa lembik. Ini bukan lembik ke manja ke apa tapi internet tak bagi kerjasama especially kuliah dari 8 pagi sampailah 5/6 petang. Setiap kuliah ambil kehadiran, aku ni boleh kira dengan jari berapa kali aku sempat isi kehadiran. Iyelah, tiap kali pensyarah bagi QR Code untuk kehadiran atau password mesti dia loading kemain lama eh. Cukup-cukuplah video kuliah kat Webex je 'lag' takpun freeze lama gila! Kadang tu aku terlepas no pin atau password kehadiran 😂😂 Aku rasa dah setahun belajar odl ni macam-macam ragam pensyarah dengan groupmates aku jumpa. Bohonglah kalau takde options boleh balik ke desasiswa (bahasa mudah or

CERPEN : Suamiku Bukan Lee Min Ho

     “Tak nak !”jeritku kepada adikku,Najmi. Eh,silap! Bukan aku seorang sahaja yang menjeritnya,si Najmi ni pun ikut serta menjeritnya.    “Astagfirullahalazim..apa yang korang dua beradik menjerit tu ? TAK NAK apanya?” Alaaa.....