Langkau ke kandungan utama

CERPEN : TERIMA KASIH SEMUA ….


   “Jangan bergerak ! Anda semua telah dikepung,” arah ASP Zainul .

    Keadaan di rumah using itu bercelaru . Semua penagih itu bertindak agresif dengan sedaya upaya melawan arahan yang diberikan untuk memboloskan diri . Termasuk aku !

  “Arghh !! Keliling rumah ada polis ! Macam mana ni ? Kalau kena tangkap , habislah aku! Mesti daddy dengan mama akan marah kan aku . Then , takdelah lagi duit poket untuk aku,” keliru aku memikirkannya . Namun , aku tidak pernah betah menyerah kalah sebelum bertindak.

   Aku mengacukan pisau kepada salah seorang anggota polis yang bertugas itu. Dengan sepantas kilat sahaja , aku berjaya ditumpaskan oleh anggota polis itu.

   Kami semua telah berjaya dibawa keluar dari rumah usang itu oleh pihak polis tersebut . Apa boleh dibuat , 'redo' ajelah ….




  Mungkin ramai berfikir bahawa aku yang merupakan pelajar cemerlang di sebuah alma mater tidak akan sesekali terjebak dengan najis itu. Semua itu tidak boleh disangkal lagi.

   “Lepaskan aku ! Aku nak pulang! Aku tak naklah tidur kat sini . Sudahlah panas , sempit pulak tu,” jerkahku kepada anggota polis yang bertugas di lokap itu.

   “Diamlah ! Tak padan dengan perempuan ! Berkumpul pula dengan lelaki sambil berkhayal . Apa nak jadi ,hah ?”

   “Alaaa…. Abang pedas , maaflah. Saya berjanji , saya tidak akan  mengulangi kesilapan itu lagi. Lepaslah ! Kalau mama dan daddy saya tahu, habislah !,”rayuku.

Aku menerima pandangan sinis olehnya.

“Oh , tahu takut. Maaf, tetap tidak boleh ! Mama dan daddy awak sudah tahu pun . Just wait and see what you will get!” haih , tak boleh dibawa berbincang betullah abang polis ni.

Kaki aku semakin lemah . Seluruh badanku menggigil kerana tidak tahan dengan ketiadaan benda ‘alah’ itu.

Tidak seberapa lama aku menahan dan menahan, terdengar beberapa tapak sedang meluru kearah aku. Tanpa berkata apa-apa , aku menerima tamparan .

Bukan satu , malah lima kali berturut-turut . Air bergelinangan membanjiri pipiku ini.

“Mama tak sangka dan tak percaya sama sekali , Mel sanggup dan tergamak malakukan itu. Apa salah kami ? Apa dosa kami ? Tak cukupkah kasih sayang yang kami berikan selama ini ? Mel itu perempuan , nak ……,”tangis mama.

“Ma , Mel minta maaf . I’m so sorry . Mel janji dengan mama dan papa bahawa Mel akan berubah . Percayalah . Do trust me , ma,”

 Bermula dari situ , aku mempelajari sesuatu yang amat berharga dalam hidupku . Kendatipun , sudah lima tahun mereka meninggalkan aku untuk selama-lamanya namun aku tidak akan sesekali akan mengecewakan mereka .Walaupun , mereka sudah tiada .

 Aku tidak akan membiarkan peristiwa tersebut kembali menghantui aku. Aku sudah berazam dan tekad setulus hati bahawa hidup ini perlulah diteruskan dan segala kudratku akan kubakti kepada nusa dan bangsa.

  Tanpa mereka , aku tidak tahu apa yang akan berlaku pada diriku sekarang . Alhamdulillah , dengan pertolongan semua aku berjaya pulih dan kembali normal.

“Doktor , ini dia maklumat pesakit yang doktor minta kepada saya sebentar tadi . Doktor okey tak ? Kalau tak sihat , saya cadangkan balik berehat sahajalah,”aku tersentak .


“Err… saya tak apa-apa . Terima kasih , ya.” 


                                                  


                                      TAMAT


P/s : Sebenarnya cerpen ini merupakan cerpen pertama nukilan pertama Farah iaitu dibangku sekolah rendah lagi.Kalau tak silap darjah 5. Segala kekurangan dan kekhilafan amatlah dikesali.










Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

CERPEN : ABANG IPAR KAYA IS MY NAUGHTY AND BUBBLY BOO ?

          CERPEN ABANG IPAR KAYA IS MY NAUGHTY AND BUBBLY BOO ?     “Mia, bangun cepat ! Kamu  sudah terlambat hendak ke sekolah.” Itulah aktiviti  harian mamaku setiap hari. Pantang sekali kalau anaknya terlewat ke sekolah. Haish... macamlah aku  ni anak kecil lagi yang perlu dikejutkan untuk pergi ke sekolah.       Tapi,hari ni aku betul-betul tidak tersengaja terlewat bangun. Aku tidak sedar bunyi loceng jam aku  itu. Bukan apa,mungkin disebabkan semalaman  hujan..Ya,aku sudah terlewat hendak ke sekolah. Jam di meja sebelah  katilku segeraku  kerling.        “Hah !

CERPEN : Suamiku Bukan Lee Min Ho

     “Tak nak !”jeritku kepada adikku,Najmi. Eh,silap! Bukan aku seorang sahaja yang menjeritnya,si Najmi ni pun ikut serta menjeritnya.    “Astagfirullahalazim..apa yang korang dua beradik menjerit tu ? TAK NAK apanya?” Alaaa.....

CARI SEMANGAT DENGAN LAGU THAI Soo Sah! สู้ซ่า #OSTMYTEE

Assalamualaikum, semua! Sihat ke? Dah lama rasanya aku tak membebel kat sini, kan? Nak kata sibuk tu tak tahulah nak express macam mana. Kalau cakap tak sibuk, orang cakap bohong. Kalau cakap sibuk, orang cakap aku propa. Habis tu nak aku cakap macam mana? 😏 Tambahan pula sejak PKP ni, aku rasa makin bertambah beban. Kalau cerita ni, sah-sah orang cakap mahasiswa lembik. Ini bukan lembik ke manja ke apa tapi internet tak bagi kerjasama especially kuliah dari 8 pagi sampailah 5/6 petang. Setiap kuliah ambil kehadiran, aku ni boleh kira dengan jari berapa kali aku sempat isi kehadiran. Iyelah, tiap kali pensyarah bagi QR Code untuk kehadiran atau password mesti dia loading kemain lama eh. Cukup-cukuplah video kuliah kat Webex je 'lag' takpun freeze lama gila! Kadang tu aku terlepas no pin atau password kehadiran 😂😂 Aku rasa dah setahun belajar odl ni macam-macam ragam pensyarah dengan groupmates aku jumpa. Bohonglah kalau takde options boleh balik ke desasiswa (bahasa mudah or